Regulamin wydziału

Regulamin Wydziału
Inżynierii Produkcji i Logistyki
Politechniki Opolskiej

§ 1

  1. Regulamin Wydziału Inżynierii Produkcji i Logistyki Politechniki Opolskiej, zwany dalej „Regulaminem" zawiera w szczególności:
    1. ogólną charakterystykę Wydziału,
    2. strukturę organizacyjną Wydziału,
    3. kompetencje organów Wydziału.
  2. Podstawę prawną działania, zadania oraz zasady organizacji i funkcjonowania Wydziału określają:
    1. ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r., poz. 572 j. t. z późn. zm.), zwana dalej Ustawą;
    2. statut Politechniki Opolskiej;
    3. zarządzenia rektora Politechniki Opolskiej;
    4. uchwały Senatu Politechniki Opolskiej;
    5. niniejszy Regulamin;
    6. inne właściwe przepisy.
  3. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
    1. Uczelni i Rektorze - należy przez to rozumieć Politechnikę Opolską i jej Rektora;
    2. Wydziale, Radzie Wydziału i Dziekanie - należy przez to rozumieć odpowiednio Wydział, Radę Wydziału i Dziekana Wydziału Inżynierii Produkcji i Logistyki Politechniki Opolskiej;
    3. Dziekanie lub dyrektorze instytutu - należy przez to rozumieć Dziekana, prodziekana lub dyrektora, zastępcę dyrektora instytutu posiadających odpowiednie upoważnienie;
    4. Jednostkach wydziałowych - należy przez to rozumieć instytuty, katedry, jednostki administracyjne Wydziału.
    5. Statucie - należy przez to rozumieć statut Politechniki Opolskiej.

§ 2

  1. Wydział jest podstawową jednostką organizacyjną Uczelni.
  2. Wydział prowadzi działalność dydaktyczną, naukowo-badawczą i organizacyjną.
  3. W ramach działalności dydaktycznej Wydział prowadzi studia pierwszego i drugiego stopnia stacjonarne i niestacjonarne, studia podyplomowe, kursy, szkolenia.
  4. Podstawę systemu kształcenia studentów na Wydziale stanowią plany i programy studiów zatwierdzane przez Radę Wydziału na wniosek Dziekana po wcześniejszym ich zaopiniowaniu przez Wydziałową Komisję ds. Programów Kształcenia.
  5. Wydział prowadzi współpracę krajową i międzynarodową z uczelniami, instytucjami i podmiotami gospodarczymi.

§ 3

  1. Organem kolegialnym Wydziału jest Rada Wydziału.
  2. Organem jednoosobowym Wydziału jest Dziekan.
  3. Organem wyborczym Wydziału jest wydziałowe kolegium elektorów.
  4. Tryb wyborów organów Wydziału określa Statut.

§ 4

  1. Skład Rady Wydziału określa Statut.
  2. Kompetencje stanowiące i opiniodawcze Rady Wydziału określa Statut.
  3. Rada Wydziału podejmuje uchwały we wszystkich sprawach związanych z działalnością Wydziału na wniosek Dziekana. Wniosek o wyrażenie opinii przez Radę Wydziału może zgłosić każdy członek Rady Wydziału.
  4. Dziekan przewodniczy Radzie Wydziału i zwołuje jej posiedzenia w trybie określonym w Statucie.
  5. Posiedzenie zwyczajne Rady Wydziału zwołuje Dziekan według potrzeb jednak nie rzadziej niż raz na trzy miesiące, z wyłączeniem przerwy wakacyjnej.
  6. Posiedzenia Rady Wydziału odbywają się zgodnie z Regulaminem pracy organów kolegialnych Uczelni, stanowiącym załącznik nr 5 do Statutu.

§ 5

  1. Dziekan kieruje pracą Wydziału przy pomocy trzech prodziekanów, których kompetencje obejmują: sprawy naukowe, dydaktyczne, rozwój i współpracę. Zakres obowiązków prodziekanów określa Dziekan.
  2. Na czas swojej nieobecności Dziekan wyznacza jednego z prodziekanów na swojego zastępcę.
  3. Zespołami doradczymi Dziekana są:
    1. Kolegium Dziekańskie złożone z prodziekanów Wydziału,
    2. Poszerzone Kolegium Dziekańskie złożone z członków Kolegium Dziekańskiego oraz kierowników katedr i dyrektorów instytutów Wydziału.
  4. Na posiedzenia Kolegium Dziekańskiego jak i Poszerzonego Kolegium Dziekańskiego Dziekan może zaprosić inne osoby.
  5. Do kompetencji Dziekana należy podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach związanych z działalnością Wydziału, niezastrzeżonych do właściwości innych organów Uczelni. Jeśli decyzje te przekładają się na finanse wydziału, informuje o nich Radę Wydziału.

§ 6

  1. Instytuty, katedry oraz inne jednostki organizacyjne Wydziału za wyjątkiem jednostek, o których mowa w ust. 2, tworzy, przekształca, łączy, dzieli, zmienia nazwę, likwiduje Rektor za zgodą Senatu na wniosek Dziekana zaopiniowany przez Radę Wydziału.
  2. Jednostki organizacyjne o charakterze administracyjnym, doświadczalnym, usługowym i gospodarczym tworzy, łączy, przekształca, dzieli, zmienia nazwę i likwiduje Rektor.
  3. Kierownicy jednostek wydziałowych odpowiadają przed Dziekanem za realizację powierzonych im zadań, przestrzeganie prawa i zasad etyki, bezpieczeństwo i porządek na terenie podległych im jednostek organizacyjnych oraz za prawidłowe wykorzystanie i zabezpieczenie mienia przydzielonego kierowanym przez nich jednostkom - zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  4. Struktura organizacyjna Wydziału stanowi załącznik do niniejszego Regulaminu.

§ 7

  1. Dyrektor instytutu kieruje całokształtem działalności instytutu i jest za nią odpowiedzialny.
  2. Do zakresu obowiązków i uprawnień dyrektora instytutu należy w szczególności:
    1. Podział czynności pomiędzy poszczególnymi komórkami organizacyjnymi instytutu,
    2. Prowadzenie spraw osobowych,
    3. Nadzór nad prawidłowym rozwojem naukowym kadry zatrudnionej w katedrach,
    4. Właściwe wykorzystanie kadry i nadzór nad prawidłowym wypełnianiem obowiązków służbowych przez podległych pracowników,
    5. Sprawowanie nadzoru nad działalnością dydaktyczną, naukowo-badawczą, administracyjną i finansową prowadzoną przez instytut,
    6. Nadzór nad właściwym wykorzystaniem przydzielonych funduszy, przestrzeganie dyscypliny finansowej,
    7. Decydowanie o przydziale i sposobie użytkowania pomieszczeń, aparatury i innych środków znajdujących się w dyspozycji instytutu, nadzór nad prowadzeniem ksiąg inwentarzowych,
    8. Odpowiedzialność za powierzone mienie,
    9. Sporządzanie zakresów czynności pracowników administracyjnych i technicznych instytutu,
    10. Nadzór nad przestrzeganiem dyscypliny pracy podległych pracowników,
    11. Przedkładanie władzom Wydziału sprawozdań, planów i innych informacji o pracy instytutu,
    12. Koordynacja planowania i sprawozdawczości w działalności naukowo-badawczej,
    13. Planowanie i sprawozdawczość zajęć dydaktycznych instytutu,
    14. Koordynacja prac nad kształtowaniem programów studiów i pozostałej oferty dydaktycznej,
    15. Organizacja hospitacji zajęć dydaktycznych,
    16. Wykonywanie innych zadań zlecanych przez Dziekana.
  3. W instytucie może być powołany zastępca dyrektora instytutu, na zasadach określonych w Statucie. Zakres działania zastępcy dyrektora instytutu określa dyrektor w porozumieniu z Dziekanem.

§ 8

  1. Do zakresu obowiązków i uprawnień kierownika katedry należy w szczególności:
    1. Ustalanie obsady zajęć dydaktycznych oraz dbanie o ich właściwy poziom,
    2. Ocenianie zajęć dydaktycznych prowadzonych przez pracowników katedry,
    3. Opiniowanie szczegółowych programów nauczania prowadzonych w katedrze przedmiotów,
    4. Organizowanie działalności naukowej,
    5. Dbanie o stały rozwój naukowy pracowników,
    6. Dbanie o rzetelne wykonywanie obowiązków przez pracowników,
    7. Sporządzanie zakresu czynności podległych pracowników,
    8. Nadzór nad przestrzeganiem dyscypliny pracy podległych pracowników,
    9. Podejmowanie decyzji w sprawach dotyczących katedry niezastrzeżonych do kompetencji organów Uczelni lub dyrektora instytutu,
    10. Występowanie do Dziekana, poprzez dyrektora instytutu, z wnioskami w sprawie zatrudnienia, awansowania i wynagradzania pracowników katedry,
    11. Sporządzanie planów prac naukowo-badawczych oraz obowiązujących sprawozdań i rozliczeń w tym zakresie
    12. Sporządzanie planów dotyczących wydatkowania funduszy w ramach przyznanych środków finansowych,
    13. Przestrzeganie dyscypliny finansowej,
    14. Gospodarowanie aparaturą naukową i dydaktyczną będącą w użytkowaniu kierowanej jednostki, nadzór nad prowadzeniem ksiąg inwentarzowych,
    15. Odpowiedzialność za powierzone mienie,
    16. Wykonywanie innych czynności przewidzianych przepisami prawa, postanowieniami Statutu oraz uchwałami i zarządzeniami organów Uczelni.
  2. Kierownik katedry niebędącej częścią instytutu wykonuje również w odpowiednim zakresie obowiązki określone dla dyrektora instytutu.

§ 9

  1. Organizację i tok studiów pierwszego i drugiego stopnia prowadzonych na Wydziale, a także związane z nimi prawa i obowiązki studentów określa „Regulamin studiów" uchwalony przez Senat.
  2. Na Wydziale powoływany jest wydziałowy pełnomocnik ds. jakości kształcenia. Kandydaturę pełnomocnika podaje Dziekan a zatwierdza Rada Wydziału. Kadencja pełnomocnika jest zgodna z kadencją Rady Wydziału.
  3. W celu prawidłowej realizacji toku kształcenia na Wydziale powoływane są: Wydziałowa Komisja ds. Programów Kształcenia, Wydziałowa Rada ds. Jakości Kształcenia.

§ 10

  1. Administrację wydziałową stanowi sekretariat w skład którego wchodzą:
    1. Stanowisko ds. administracyjnych,
    2. Stanowisko ds. ekonomicznych,
    3. Stanowisko ds. dydaktyki,
    4. Stanowisko ds. informatycznych.
  2. Do zakresu działania stanowiska ds. administracyjnych należy, w szczególności:
    1. prowadzenie korespondencji przychodzącej i wychodzącej Wydziału,
    2. obsługa organizacyjna rady wydziału i innych posiedzeń (przygotowanie, realizacja i komunikacja z otoczeniem),
    3. kompletowanie wniosków o przyznanie wyróżnień, nagród, odznaczeń i innych form uznania,
    4. przygotowanie wniosków premiowych,
    5. prowadzenie korespondencji prodziekana ds. nauki oraz prodziekana ds. współpracy i rozwoju,
    6. prowadzenie ksiąg inwentarzowych sekretariatu Wydziału,
  3. Do zakresu działania stanowiska ds. ekonomicznych należy w szczególności:
    1. przygotowanie niezbędnych informacji do opracowywania budżetu wydziału,
    2. przygotowywanie sprawozdań ze stanu realizacji planu finansowego wydziału,
    3. uzgadnianie kosztów dydaktycznych z kwesturą i jednostkami,
    4. ewidencjonowanie przychodów i kosztów dydaktycznych wydziału,
    5. obsługa faktur, not obciążeniowych za prowadzanie zajęć dydaktycznych,
    6. realizowanie opłat konferencyjnych,
    7. obsługa i rejestracja zakupów, w tym zakupów realizowanych w ramach procedury prawo zamówień publicznych,
    8. prowadzenie rejestrów:
      1. opłat konferencyjnych,
      2. delegacji wystawionych,
      3. delegacji rozliczonych ze środków dydaktycznych,
    9. sporządzanie analiz finansowych wydziału i jednostek organizacyjnych,
    10. koordynowanie działalności ekonomiczno-finansowej sekretariatu wydziału,
    11. prowadzenie sprawozdawczości w sferze badań naukowych,
    12. obsługi realizacji planu rzeczowo-finansowego jednostki w zakresie badań statutowych i działalności badawczej.
  4. Do zakresu działania stanowiska ds. dydaktycznych należy w szczególności:
    1. obsługa dokumentacji programów kształcenia i obciążeń dydaktycznych oraz współpraca w tym obszarze z Działem Kształcenia,
    2. współpraca z pełnomocnikiem dziekana ds. jakości kształcenia,
    3. obsługa pracy Wydziałowej Komisji ds. Programów Kształcenia i Wydziałowej Rady ds. Jakości Kształcenia.
    4. prowadzenie korespondencji prodziekana ds. dydaktyki,
    5. prowadzenie rejestru oraz spraw związanych z umowami dydaktycznymi,
    6. współpraca z Centrum Obsługi Studenta w zakresie obron prac dyplomowych,
    7. współpraca z Centrum Obsługi Studenta w zakresie organizacji sesji egzaminacyjnej.
    8. prowadzenie rejestrów umów zleceń ze studentami i wyjazdów służbowych studentów
  5. Do zakresu działania stanowiska ds. informatycznych należy w szczególności:
    1. Bieżący nadzór nad prawidłowym funkcjonowaniem sprzętu komputerowego i oprogramowania (komputery, drukarki, monitory, programy) na Wydziale;
    2. Bieżąca naprawa i konserwacja wydziałowego sprzętu komputerowego;
    3. Dokonywanie zakupu sprzętu komputerowego i części do rozbudowy sieci zgodnie z Ustawą o zamówieniach publicznych i w ramach środków finansowych będących w dyspozycji Wydziału;
    4. Prowadzenie rejestru zawartych umów oprogramowania oraz licencji oprogramowania na Wydziale;
    5. Uczestnictwo w audytach oprogramowania na Wydziale;
    6. Określanie stanu faktycznego sprzętu komputerowego i oprogramowania oraz potrzeb w tym zakresie;
    7. Ocena stopnia zużycia sprzętu komputerowego i jego kwalifikowanie do likwidacji;
    8. Opieka, nadzór i wdrażanie programów antywirusowych;
    9. Współpraca z Uczelnianym Ośrodkiem Informatycznym Politechniki Opolskiej;
    10. Wsparcie techniczne dla pracowników Wydziału;
    11. Prowadzenie procedury antyplagiatowej na Wydziale;
  6. Szczegółowe zakresy czynności osób zatrudnionych na stanowiskach, o których mowa w ust. 2-5 ustala Dziekan lub prodziekan w porozumieniu z Dziekanem, w zależności od podporządkowania służbowego.
  7. W instytucie oraz samodzielnej katedrze mogą być zatrudnieni pracownicy administracyjni - referenci administracyjni, którzy w odpowiednim zakresie wykonują prace administracyjne opisane w ust. 2, 3, 4 na rzecz jednostki.

§ 11

  1. Wydział prowadzi gospodarkę finansową na podstawie planu rzeczowo-finansowego.
  2. Dziekan dokonuje podziału środków finansowych pozostających w dyspozycji Wydziału zgodnie z regulaminem zatwierdzonym przez Radę Wydziału.
  3. Kierownicy jednostek organizacyjnych Wydziału są odpowiedzialni za celowe i gospodarne wydatkowanie środków finansowych przydzielanych kierowanym przez nie jednostkom.

§ 12

  1. Uprawnienia i obowiązki pracowników Wydziału, a także zasady zatrudniania, wynagradzania regulują przepisy, Ustawy, Statutu, ustawy Kodeks Pracy oraz regulaminów obowiązujących na Uczelni.
  2. Wniosek kierownika jednostki organizacyjnej Wydziału o zatrudnienie i zwolnienie nauczyciela akademickiego Dziekan przedstawia Rektorowi po zaopiniowaniu przez Radę Wydziału.
  3. Pracownicy niebędący nauczycielami akademickimi zatrudniani są przez Rektora na wniosek Dziekana. O zatrudnienie takiego pracownika w jednostce organizacyjnej Wydziału wnioskuje do Dziekana kierownik jednostki.
  4. Szczegółowy zakres obowiązków pracowników jednostek organizacyjnych ustala ich bezpośredni przełożony, w trybie wynikającym z zapisów ustawy Kodeks Pracy i Regulaminu Pracy obowiązującego na Uczelni.

Regulamin WIPIL (.pdf)